Adalékok az "árelfogadó" és "ármeghatározó" fogalmak értelmezéséhez

Szerzők

  • János BARANCSUK PTE KTK

Absztrakt

Tanulmányunk hozzájárulás kíván lenni a címben megjelenő, Scitovsky által bevezetett, ám a standardmikroökonómiában gyakran megfelelő körültekintés nélkü használt fogalmak tartalmi tisztázásához. A cikk első részében azzal foglalkozunk, hogyan célszerű (egyelőre homogén iparág keretei között) értelmezni illetve kvantifikálni a (kínálati oldalon megjelenő) gazdasági szereplők árelfogadó/ármeghatározó jellegét. Miközben különös figyelmet szánunk a logikai kontextusként szolgáló keresleti összefüggések feltéprképezésére is, az alábbi főbb kérdésekre próbálunk válaszolni: Mi a különbség ,,ármeghatározó" és ,,árakra orientált" vállalat között? Miért nincs árrugalmassága a price taker (maker) pozíciót jelző keresleti görbének? Hogyan függ össze a cégek ármeghatározó tulajdonságának erőssége a monopolerő fokával és a piac viszonylagos tágasságával?

##submission.downloads##

Megjelent

2019-11-11

Folyóirat szám

Rovat

Cikkek