Virtuális narráció a Tintin-képregényekben
Abstract
Tanulmányomban arra vállalkozom, hogy Marie-Laure Ryan virtuális narráció fogalma alapján a Tintin kalandjai című képregénysorozatból vett példákon keresztül bemutassam az elbeszéléstechnikai megoldás képregényes megvalósításának néhány esetét. Hergé (Geroges Prosper Remi) képregénysorozatában
számos alkalommal találunk a ryani elmélet szerint visszatükröző eszközként kategorizálható tárgyakat, amelyek az elsődleges diegézis szintjén vannak jelen, és reprezentációik elbeszélésén keresztül virtuális narráció valósulhat meg. Ennek során a narrátor, vagy az ebbe a szerepbe lépő szereplő, a visszatükröző eszköz reprezentációjából kiindulva, vagy a saját diegetikus világához tartozó eseményeket mesél el, vagy egy, az ő diegéziséhez képest magasabb narratív szint eseményeiről számol be. A virtuális narráció egy-egy Az Unikornis titka, illetve a Coke en stock című képregényekben található esetét elemzem, a képregények szoros olvasásán és a releváns narratológiai és képregénytudományi szakirodalom feldolgozásán keresztül szerzett tapasztalatokból kiindulva. A két példa tanulmányozásán keresztül olyan kérdésekre keresem a választ, mint hogy milyen funkciói lehetnek a virtuális narrációnak a keretnarratíva szempontjából és miképpen befolyásolják a virtuális narráció megvalósulását a képregény mediális sajátosságai.