Tintin a plakátok földjén Transztextuális kapcsolódások Exem plakátművészete és az Hergé-hagyomány között
Absztrakt
Tanulmányomban a genfi képregényplakát egyik legmeghatározóbb rajzolója, Exem (Emmanuel Excoffier) rajzolt plakátjain vizsgálom az Hergé-hagyomány jelenlétét. Először ismertetem a képregényplakát sajátosságait, amely a képregény és a plakát médiumának hibridizációja során jött létre a hetvenes években
Genfben, a frankofón képregénykultúra egyik fontos központjában. Ezután Exem plakátművészetére irányítom a figyelmet, amely részben stiláris jegyek, részben pedig tematikus elemek megidézésével kapcsolódik a belga képregény iskolateremtő alkotójának, az Hergé művésznéven alkotó Georges Reminek a Tintin kalandjai című képregénysorozatához. Tanulmányomban konkrét példákon keresztül mutatom be hogyan állítja Exem Hergé egyértelműségre és világos kifejezésre törekvő grafikai stílusát, a ligne claire-t a politikai plakátok mozgósító funkciójának dinamizmusába. További példák elemzésével pedig arra keresem a választ, hogy a Tintin-albumok képregényhősei hogyan kelnek új életre a genfi közélet kérdéseiben állásfoglalásra ösztönző Exem-plakátokon.