Intrikusábrázolási jellegzetességek Szigligeti Ede és Balázs Sándor A strike című darabjában
DOI:
https://doi.org/10.15170/VERSO.7.2024.2.75-92Absztrakt
A tanulmány középpontjában egy kísérleti drámatípus, a városi népszínmű egyik jellegzetes darabja, Szigligeti Ede és Balázs Sándor műve, az 1871-ben bemutatott A strike áll. A dráma intrikusalakjainak tárgytörténeti és karakterológiai vizsgálatán keresztül azt szemléltetem, hogy a társadalmi változások milyen alakábrázolási sajátosságokkal bővítették a népszínmű jellemző típusainak mozgásterét, gesztusrendszerét. Az értekezés első fele a darab recepciótörténetének főbb pontjait ismerteti; kérdésem, hogy miként értelmezte a korabeli sajtókritika A strike tematikai újításait, illetve a darabnak a francia eredetihez, Fraçois Coppée A kovácsok sztrájkja (La Grève des forgerons) című költeményéhez való ellentmondásos viszonyát. Ezt követően a darab releváns jeleneteit elemzem, megállapítva, hogy a szöveg intrikusfigurái a társadalmi változások közepette a maguk személyes státuszváltozását újfajta identitásképző kommunikációval kezelik, s ezen keresztül próbálnak érvényesülni a megreformált szabályok szerint működő közösségben.