Színészi vendégjáték mint újraértelmezés

Eleonora Duse 1892–93-as budapesti Nórái

Szerzők

  • Veronka-Örsike Asztalos

DOI:

https://doi.org/10.15170/VERSO.2.2019.3.28-40

Absztrakt

A Nóra Henrik Ibsen egyik legismertebb drámája, amelyet Magyarországon elsőként a budapesti Nemzeti Színház társulata mutatott be 1889. október 4-én, egyik legnépszerűbb színésznőjével, P. Márkus Emíliával a főszerepben. Az előadás fogadtatása vegyes volt: míg a kritikusok és nézők egy része örült annak, hogy végre világhírű, modern, aktuális társadalmi kérdéseket boncolgató művek kerülnek színpadra, addig a másik oldal erkölcstelennek és a társadalomra negatív hatást gyakorló drámaként értelmezte.
1892–93-ban Eleonora Duse vendégelőadásokat tartott Budapesten, és többek között Nóraként is megmutatta előadói tehetségét a fővárosi közönségnek. Előadásai alkalmat nyújtottak arra, hogy azok a nőemancipációs viták, amelyek már az ősbemutatókor létrejöttek, napirendre kerüljenek, felerősödjenek, és új jelentésárnyalatokkal gazdagodjanak: mit tehet egy feleség, egy anya, ha rájön, hogy nemcsak férjét, de önmagát sem ismeri?

Információk a szerzőről

Veronka-Örsike Asztalos

Asztalos veronka–Örsike (1996): a Babeș–Bolyai Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar mesterképzéses hallgatója.

Megjelent

2019-12-23

Hogyan kell idézni

Asztalos, V.- Örsike. (2019). Színészi vendégjáték mint újraértelmezés: Eleonora Duse 1892–93-as budapesti Nórái. Verso – Irodalomtörténeti folyóirat, 2(3), 28–40. https://doi.org/10.15170/VERSO.2.2019.3.28-40

Folyóirat szám

Rovat

Tudományos Gyűjtemény