A nemi erőszak popkulturális reprezentációja
Az Ígéretes fiatal nő (2020) a szexuális trauma tükrében
Abstract
A nemi és szexuális erőszak a társadalmi egyenlőtlenségeket tárgyaló diskurzus jelentős részét tehetné ki, azonban úgy tűnik, a jelenség analizálása eltörpül a modern feminista irodalomban. A nemi erőszak témája Magyarországon, még ha a közbeszédben diszkusszió tárgyát is képezi, nem talál reflektált, tudományos
igénnyel közeledő közönségre.
Kutatásomban a pszichoanalízis elméleti hagyományára és Foucault – ide vonatkozó – munkásságára támaszkodva a nők által megélt nemi erőszak popkulturális reprezentációjának interdiszciplináris vizsgálatát tűztem ki célul. Kutatásom tárgya Emerald Fennell (filmes) rendezői debütálása, az Ígéretes fiatal nő (2020)
című film, amely segítségével elemezhetővé válik a nemi erőszak (hegemón) társadalmi megítélése, valamint a hozzá kapcsolódó asszociációk. A pszichoanalízis és a filozófia fogalmi készletének használata rávilágít a film azon hiányosságaira, amelyeken keresztül a traumát átélt személyek viselkedését és megítélését tehetjük elemzés tárgyává. Kutatásom fókusza a film társadalomtörténeti szempontokat érintő elemzése, valamint a cselekmény traumát feldolgozó tematikájának vizsgálata. Kutatói kérdésem az, hogy a nemi erőszak miként kerül ábrázolásra a filmben, és ez az ábrázolás mennyiben illeszkedik ahhoz, amit a társadalomkritikus szakirodalomban a nemi erőszakról, valamint a traumáról olvashatunk