Hergé párhuzamos földrajza
Világalkotás és geopolitika a Tintin-képregényekben
Abstract
Az Hergé álnéven alkotó Georges Rémi a huszadik századi frankofón képregény legmeghatározóbb alkotóinak egyike, a nagysikerű
Tintin kalandjai képregénysorozat szerzője és a ligne claire-nek, azaz „világos vonalnak” nevezett vizualitást és történetmesélést egyaránt magába foglaló képregénystílus megalkotója. Hergé képregényeinek térábrázolásában a valóságos, létező országok és
helyek mellett megjelenik egy párhuzamos fiktív földrajzi dimenzió is. A Tintin-kalandok térképén közös összefüggésrendszert
alkotnak a valós és az elképzelt helyek, ugyanis az utóbbiak szintén elhelyezhetők a valóságos kontinenseken. A létező földrajzi
helyek megjelenítése nem neutrális, hanem geopolitikai összefüggésekbe ágyazott. A fiktív helyszínek ábrázolása pedig egyfajta
„geopolitikai színházat” alkot, amelyben Hergé nemzetközi gazdasági és hatalmi konfliktusokat modellez. A valódi geopolitikai viszonyok és a velük párhuzamosan működő egyszerre valós és fiktív Hergé-univerzum tehát párbeszédben vannak egymással.
Miért lehetett érdeke Hergének a diegetikus és az extradiegetikus valóság összekapcsolása, és vajon hogyan viszonyulhatunk ma a
képregényeiben megjelenő geopolitikai tartalmakhoz? Ezekre a kérdésekre keresem a választ, főként a rendelkezésre álló képregénytudományos szakirodalmi háttér felhasználásával.