Az idegennyelv-hatást magyarázó mechanizmusok vizsgálata
Az emocionális távolság és a távolsági folyamat hipotézisről
Kulcsszavak:
idegennyelv-hatás, kétnyelvűség, gondolkodás, nyelv, döntésAbsztrakt
Jelen tanulmányban a nyelv és a gondolkodás kapcsolatát vizsgáltuk anyanyelvi és idegen nyelvi döntési helyzetekben, az idegennyelv-hatás érvényesülésén keresztül. A dolgozat rámutat a nyelvelsajátítás kulturális és társadalmi vonatkozásaira, melyek nagy befolyással lehetnek az idegennyelv-hatásra, és így az idegen nyelven való gondolkodásra. Az eddigi teóriák alapján idegen nyelv használata közben csökken az emocionális befolyásoltság, kialakul egy kognitív távolság, emiatt a döntések konzisztensebbek, racionálisabbak lesznek, illetve csökken a kockázatkerülés mértéke is. Megvizsgáltuk az ehhez kapcsolódó kognitív háttérmechanizmusokat, vonatkozásaikat és érvényesülési lehetőségeiket. Különböző kutatásokon keresztül megnéztük, hogy milyen tényezőkön keresztül realizálódhat az idegennyelv-hatás. Továbbá megnéztük, hogy a nyelv elsajátításának ideje és módja milyen szerepet játszik a hatás érvényesülésében. Az idegennyelv-hatás elsősorban az érzelmi régiókra hat, így akkor a legerősebb, amikor emocionálisan felfokozott a helyzet. Legjelentősebben a késői, akadémikus bilinguálisoknál fordulhat elő, mivel ezen populáció esetében az affektivitás mértéke nem ugyanolyan erős, mint az anyanyelv esetében. Továbbá ebben az esetben akadozik a kognitív fluencia, ami háttérbe szorítja az érzelmileg telített intuíciót.