https://journals.lib.pte.hu/index.php/terinno/issue/feed Területfejlesztés és Innováció 2023-12-17T22:43:06+01:00 Open Journal Systems https://journals.lib.pte.hu/index.php/terinno/article/view/6979 Nemzetközi trendek a vendéglátásban, a vendéglátás jövője 2023-12-17T21:54:10+01:00 Zoltán Raffay raffayz@ktk.pte.hu <p style="font-weight: 400;">A globális méreteket öltő turizmus ágazat egyik legfontosabb szolgáltatása a vendéglátás. A vendéglátás az elmúlt évtizedekben növelte részesedését mind a foglalkoztatásból, mint az előállított hozzáadott érték tekintetében. Az Európai Unióban a vendéglátás a GDP mintegy 4%-át adta már az új évezred legelején, és azóta évente gyors, akár 5-6%-os növekedési ütemet mutatott különböző gazdasági és demográfiai trendeknek és változásoknak, illetve technológiai fejlesztéseknek, valamint a munkaerőpiacon bekövetkezett változásoknak köszönhetően. A tanulmány a gyorsan változó vendéglátás szektorban az elmúlt években tapasztalt, illetve a következő években várható trendeket elemzi.</p> 2023-12-17T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 Területfejlesztés és Innováció https://journals.lib.pte.hu/index.php/terinno/article/view/6980 A helyi termékek piaci lehetőségei a turizmusban 2023-12-17T22:03:56+01:00 László Csóka csoka.laszlo@ktk.pte.hu Kinga Angler angler.kinga@pte.hu <p style="font-weight: 400;">A helyi termékek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek számos európai országban, köztük hazánkban is. A vásárlói célközönsége az ilyen típusú termékeknek azonban sokszor túlmutathat a hazai lakosságon, ugyanis utazásaik során a turisták is előszeretettel vásárolhatják és fogyaszthatják őket. Jelen tanulmány a helyi termékek turizmusban betöltött szerepét hivatott bemutatni a kínálati oldalon a helyi termék előállítók tapasztalatainak és a keresleti oldalon a turisták igényeinek megismerése által. Eredményeink alapján kiderült, hogy a helyi termékeknek valóban nemcsak a mindennapokban, hanem az utazások során is létjogosultságuk van. A helyitermék-előállítók visszajelzései egyértelműen igazolják, hogy divatos dolog lett a helyi termék vásárlása, fogyasztása. Folyamatosan növekszik a fogyasztói kör, és ebben a fogyasztói körben a külföldi és belföldi turisták egyre jelentősebb fogyasztói szegmensként jelentkeznek. A megkérdezettek többsége utazásai során is keresi a helyi termékeket, megkóstolja a helyi alapanyagokból készült ételeket, akár még az ízlésesen csomagolt változatokat különleges ajándékként haza is viszi magával. Sokszor a hagyományos és tájjellegű élelmiszerekre alapuló attrakciók a látogatók számára komoly vonzerőt jelentenek, sőt bizonyos esetekben utazási motivációt is szolgáltatnak. Megfelelő termékfejlesztéssel, marketinggel pedig a turistacsalogató önálló turisztikai vonzerővé is válhat.</p> 2023-12-17T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 Területfejlesztés és Innováció https://journals.lib.pte.hu/index.php/terinno/article/view/6981 A fogyasztói szokások és az új keresleti trendek dinamikája a hazai vendéglátásban 2023-12-17T22:12:18+01:00 Krisztián Háló halo.krisztian@ktk.pte.hu Boglárka Ágnes Mészáros meszaros.boglarka@ktk.pte.hu <p style="font-weight: 400;">A turizmus folyamatosan változó környezetében a fogyasztói trendek mélyreható elemzése, és az ezekből levonható tanulságok szakszerű alkalmazása elengedhetetlen a szektor szereplői számára. A turisztikai szolgáltatóknak naprakész és releváns információkkal kell rendelkezniük a fogyasztói igényekről és elvárásokról, annak érdekében, hogy ezeknek megfelelő turisztikai termékeket és szolgáltatásokat alakítsanak ki. A kutatás célja a hazai vendéglátásra ható fogyasztói trendek azonosítása és elemzése volt, különös tekintettel arra, hogy ezek milyen hatással lesznek a vendéglátásra a közeljövőben. A kutatás keretében a fogyasztói magatartás különböző aspektusait vizsgáltuk, kiemelve a megatrendeket, trendek-ellentrendek párokat és az aktuális trendeket. A módszertani megközelítés során egy 200 fős kérdőíves felmérést végeztünk a Dél-Dunántúli Régió vendéglátó vállalkozásainak vezetői és munkatársai körében. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a környezettudatosság és az egészségtudatosság, valamint az élményszerzés kiemelkedő fontosságúak a hazai vendéglátás jövőjének formálásában.</p> 2023-12-17T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 Területfejlesztés és Innováció https://journals.lib.pte.hu/index.php/terinno/article/view/6982 Turizmusra alapozott területfejlesztési modell kialakítása a határmenti térségekre vonatkozóan 2023-12-17T22:24:04+01:00 Dávid Nagy nagy.david@krtk.hun-ren.hu Réka Horeczki horeczki.reka@krtk.hun-ren.hu Gábor Lados lados.gabor@krtk.hun-ren.hu <p style="font-weight: 400;">A tanulmány alapvetően elméleti, összegző megközelítést alkalmaz. Elsősorban az eddig megismert kutatások eredményeinek figyelembevételével kívánja egy új területfejlesztési modell elméleti kereteit meghatározni. Az elméleti alapvetések közül meghatározó jelentősége van a határmenti térségek lehatárolásának, a határon átnyúló együttműködés értékelésének. A kereskedelem és a vendéglátás, illetve a helyi termék és helyi élelmiszer fogalmának tisztázása is hozzájárul a tárgyilagos értelmezéshez.</p> <p style="font-weight: 400;">A tanulmány célja egyes gazdaságilag és társadalmilag hátrányosabb pozíciójú határmenti térségek felzárkózási lehetőségeinek felmérése, ezen területek problémáinak azonosítása, az egyes hátrányok leküzdésének elméleti megalapozása. A kutatásban megvizsgáljuk, hogy mik lehetnek egy a kulturális örökségen alapuló területfejlesztési modell alkalmazásának feltételei, milyen adottságokkal kell rendelkeznie az adott térségnek. A tanulmányban bemutatásra kerülő modell segítségével olyan turisztikai fejlesztéseket és a hozzájuk kapcsolódó fejlesztési eszközöket lehetséges kidolgozni, amelyek jelentős terültfejlesztési hatást tudnak elérni a környezetükben.</p> 2023-12-17T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 Területfejlesztés és Innováció https://journals.lib.pte.hu/index.php/terinno/article/view/6983 Új fogyasztói szokások a vendéglátásban 2023-12-17T22:32:27+01:00 Nikolett Pókó pokoniki@gmail.com <p style="font-weight: 400;">Ahogy a turizmus úgy a vendéglátás is egy dinamikusan fejlődő ágazat. A napjainkban végbemenő gazdasági, technológia, környezeti, társadalmi változásokra reagálnia kell a vállalkozásoknak is. Érzékelhető, hogy új fogyasztói szokások alakulnak az 21. századi ember életviteléhez igazodva. A fogyasztói döntéshozatal vendéglátásra gyakorolt hatása nagyon meghatározó. A folyamat mindkét oldalát vizsgálni kell, a fogyasztók oldalát éppen úgy mint a szolgáltatók oldalát. &nbsp;Napjainkban, a válságok megjelenésével egyre fontosabbá válik az, hogy a vásárlókat a gyártók és az értékesítők valamilyen formában magukhoz kössék, megnyerjék. Ennek érdekében a márka mellett valamilyen hozzáadott tényező szükséges a vásárlói lojalitás kialakítására. A fogyasztó döntését azonban nemcsak az egyén csoportban betöltött szerepe határozza meg, hanem azon belső tulajdonságok összessége is, melyek a fogyasztó ízlését, fogyasztói attitűdjét alakítják. A fogyasztást befolyásoló tényezők azonosítása lehetővé teszi a megfelelő marketingkommunikációs stratégia kialakítását az ágazati szereplők és szolgáltatók számára.</p> 2023-12-17T00:00:00+01:00 Copyright (c) 2023 Területfejlesztés és Innováció