A SZABADIDŐSPORTOLÓ TESTÉPÍTŐK ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐ HASZNÁLATA
Kulcsszavak:
étrend, kiegészítő, szabadidő, sport, testépítőAbsztrakt
Bevezetés, hipotézisek: Az étrendkiegészítők használata egyre nagyobb népszerűségnek örvend a testépítés világában, különösen a szabadidő-sportolók körében. Vizsgálatunk célja az volt, hogy felmérjük a szabadidő-sportoló testépítők étrendkiegészítő fogyasztásának mennyiségét és típusait, valamint az ezekkel kapcsolatos különbségeket a nemek és különböző korcsoportok között. Azt feltételeztük, hogy a szabadidősportoló testépítők egyszerre több étrendkiegészítő fajtát használnak, valamint, hogy a férfiak körében elfogadottabb a több különböző típusú készítmény együttes alkalmazása. Feltételeztük továbbá, hogy a fiatalabb generáció nagyobb arányban fogyaszt étrendkiegészítőt, mint az idősebb korosztály képviselői. További feltételezésünk volt, hogy a készítményekkel kapcsolatos információ nem ellenőrzött forrásból származik.
Anyag és módszer: Vizsgálatunkat online, önkitöltős kérdőív alkalmazásával végeztük, amelyet a közösségi média különböző platformjain terjesztettünk. A célcsoport 18 éven felüli, legalább egy éve heti rendszerességgel, szabadidős tevékenységként testépítést végző férfiak és nők voltak. Az adatok elemzéséhez leíró statisztikát, t-próbát, khi-négyzet-próbát és korrelációs elemzést alkalmaztunk az IBM SPSS 24.0 program segítségével. Az eredményeket akkor tekintettük szignifikánsnak, ha p<0,05 volt. Eredmények: 122 válaszadó adatai alapján, a kitöltők 79,51%-a rendszeresen fogyasztott étrendkiegészítőt, ugyanakkor több, mint egyharmaduk nem tudta, hogy a készítmények hogyan járulnak hozzá sportteljesítményéhez. Bár a férfiak és nők által fogyasztott étrendkiegészítő mennyiségét tekintve szignifikáns különbség nem igazolódott, a nők esetében az életkor előrehaladtával a fogyasztott készítmények mennyisége csökkent (r=-0,338; p=0,013). A minta 84,42%-a jelölte, hogy a közösségi médiából informálódik.
Következtetések: A célcsoport információ hiányait tekintve elengedhetetlen, hogy a megfelelő edukációban részesüljön a készítmények helyes használatával kapcsolatban. A közösségi média különböző felületein célszerű lenne a dietetikusok, sportdietetikusok megjelenése, a valid információ szolgáltatás érdekében.